WEG MET STORYTELLING

Als we niet weten waar we een kanaal precies voor moeten gebruiken, dan lenen we termen uit het verleden. Televisie was eerst 'beeldradio' en een fiets was een 'loopmachine'. Het internet was een 'digitale snelweg' en online marketing? Dat is 'storytelling'. Maar als je er even over nadenkt, dan is die term totaal niet toepasselijk.

Ga zelf maar na: wat is 'storytelling'? Storytelling, of het vertellen van verhalen, dat deden we vroeger in een kamer of een zaal. Er was 1 verteller, en het publiek kwam op een bepaald moment gezamenlijk in de zelfde ruimte zitten om naar die verteller te luisteren. Lineaire communicatie, afhankelijk van tijd en plaats. En laat het online kanaal daar nou net niet voor bedoeld zijn.

Als marketeers het hebben over storytelling, dan bedoelen ze vaak dat je mensen moet raken met content die je van tevoren tot een logisch verhaal in elkaar hebt geboetseerd. Jij als zender bepaalt wat je wil vertellen, in welke volgorde en op welk moment. Maar daarbij wordt 1 belangrijk ding vergeten: er zit geen publiek in de zaal. Althans, niet allemaal tegelijkertijd. Dit is internet, alles is hier 24 uur per dag, 365 dagen per jaar geopend. Dus het is een komen en gaan van mensen. En die nemen allemaal ongeveer 3 seconden de tijd om te bepalen of ze jouw verhaal interessant vinden. En ze willen allemaal iets anders horen. En er staan buiten de zaal nog 1 miljard verhalenvertellers te schreeuwen dat hun verhalen ook heel mooi zijn, en... voel je 'm?

Waarom leggen we onze online verhalen op een stapeltje klaar en gaan we zitten wachten tot mensen ze komen lezen? Waarom gaan we niet virtueel de straat op om gesprekken met mensen aan te knopen? Ja, dat is meer werk, maar dan wordt er in ieder geval meerwaarde gecreëerd: je leert mensen kennen, je kunt je verhaal aanpassen op wat je aan feedback terugkrijgt, en je kunt je verhaal aanpassen op specifieke subgroepen, waarvan je weet dat ze graag over bepaalde onderwerpen praten. Je gaat een dialoog aan, onafhankelijk van plaats en tijd, met als doel het steeds beter leren kennen van je publiek.

Storytelling, niet supermodern of zo.

Storytelling, niet supermodern of zo.

En wat blijkt telkens weer? Als je mensen echt leert kennen, en een tweezijdig gesprek met ze aangaat, dan zijn ze ook bereid om veel meer voor je te doen. We zien het in al onze campagnes: als je mensen goede tips geeft op het moment dat ze die nodig hebben, als je retargeting gebruikt om verdiepende info te bieden (in plaats van 6 weken het zelfde paar schoenen) en als je mensen die geen interesse tonen in een specifiek stukje content daar ook niet meer mee lastig valt, dan stijgt het aantal daadwerkelijke conversies. Je doelgroep koopt sneller een product, wordt sneller lid, geeft sneller een donatie. 

Klinkt dat nou niet enorm aantrekkelijk? Die Story wilde ik jullie even Tellen.

 

Vorige
Vorige

MOGEN WIJ EVEN?

Volgende
Volgende

ALS ZE JE HATEN, DAN HOOR JE ZE WEL.